Yoga i klasserommet

27. juni 2014

Her kommer et lite yogaprogram jeg har brukt i klasserommet. Programmet kan brukses som start på dagen eller som en pause. Det kan også være smart å gjøre litt yoga før du gjør  leksene eller før du skal prestere noe spesielt.

3 gode tips underveis:

  • La pusten styre bevegelsen
  • Pust inn og ut gjennom nesa
  • Se på et fast punkt foran deg for å holde konsentrasjonen mens du gjør øvelsene

Her kommer først oversikt over programmet. (De seks første øvelsene kan du gjøre 3 ganger)

  • Palmen
  • Svingende palme
  • Åpne og lukke fingrene
  • Skulderrulle
  • Sidevri
  • Sidebøy
  • Treet
  • Avslutning

Mer om programmet:

Palmen: Stå godt på begge bein med litt avstand. Fold hendene og brett dem ut. På innpust strekker du armene over hodet, mens du går opp på tå. På utpust kommer du ned med hendene fortsatt foldet, og så lar du de henge langs siden.

Svingende palme: Stå fortsatt godt på begge beina med litt avstand. Fold hendene og brett dem ut og på innpust strekkker du armene over hodet. Mens du holder pusten inne, svinger du armene rett over fra side til side. Når du ikke kan holde pusten mer, stopper du på midten, puster ut og kommer rolig ned med armene langs siden.

Åpne og lukke fingrene: Strekk armene rett ut til siden, åpne opp helt i fingrene og lukk dem igjen. Så det samme med armene rett opp og så armene rett fram.

Skulderrulle: Plasser fingertuppene på skuldrene og løft albuene rett ut til siden. På innpust fører du albuene inn foran kroppen mot hverandre og oppover, lager en sirkel med albuene. På utpust fortsetter du sirkelen med albuene så langt bak som mulig. Fingene er hele tida festa på skuldrene. Så gjør du øvelsen andre veien; Puster inn når albuene går opp bak og puster ut når albuene kommer ned igjen foran.

Sidevri: Behold fingertuppene på skuldrene. På innpust vrir du overkroppen slik at venstre albu kommer bak og høyre fram, og du ser etter albuen som går bakover, mens du puster inn. Pust ut når du vrir til høyre og ser etter høyre albu.

Sidebøy: Fortsatt har du fingertuppene på skuldrene og albuene  vannrett ut til siden. Pust inn når du bøyer rett over til venstre. Venstre albu peker ned og høyre opp. På utpust bøyer du over til andre siden, og da kommer høyre albu ned.

Treet: Stå godt på begge beina. Samle fingertuppene mot hverandre ved navlen. Plasser høyre bein så høyt opp mot venstre bein som du kan, mens høyre kne peker ut til siden. Når du syns du står godt, hever du armene over hodet, mens fingertuppene hele tiden møter hverandre. Stå så lenge du kan og kom rolig ned. Gjør øvelsen til andre siden.

Avslutning: For eksempel gjenta en regle/ en oppmuntring i kor som skal øves på.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette er store og små tanker, bilder og annet som jeg ønsker å dele med andre gjennom nettsiden.