tanker[1].png

Bokprosjektet

30. april 2018

Å synge for å lære - å stanse for å være
Nå har jeg delt sangene mine i 3 hauger sammen med tegninger og malerier som Bossa har laget, og det ser ut som starten på 3 bøker med følgende arbeidstitler:

- 10 sanger - og en hønseræpp for å hjelpe verden litt
- Sanger og veier for å finne seg selv igjen
- Å synge for å huske- og å lære

Etterhvert som tida går, er det spennende å se hvilken form bøkene får.  Mange av sangene ligger på spotify, og sebrafiskblues ligger i engelsk versjon på Zebrafiskæpp og blir sunget hver gang sebrafiskforskerne møtes. Kan flere av sangene få en tilsvarende sjebne?

10 sanger - og en hønseræpp for å hjelpe verden litt

Tittelen på boka er inspirert av TVserien : Live redder verden litt, der Live Nelvik ønsket å gjøre formidlingen om klima og miljø morsommere. Samtidig med at TVserien var informativ, ga den oss et eksempel på hva en enkelt person kunne endre på selv. Hun jobbet hardt for å forvandle seg selv fra miljøsvin til en grønn svane (sitat Magasinet 3.sept 2016)
" Boka" jeg skal lage, inneholder sanger, illustrasjoner, enkel informasjon og spørsmål til ettertanke om klima og miljø, som jeg ønsker skal skape optimisme og engasjement for endring både på individ- og samfunnsnivå.

Sanger og veier for å finne seg selv igjen

Tittelen på boka henviser til sanger jeg har laget, instruksjoner fra yoga og ikke minst instruksjon om sakte diagonal krabbing, som er min egen trylleformular for å leve et bedre liv.
Vi er mange som har villet for mye, har fallt eller gått på en vegg. I boka  vil jeg også fortelle om erfaringer og verktøy jeg har møtt på min vei, som har hjulpet meg til å stanse opp og finne en bedre retning på livet.

Å synge for å huske- og å lære

Denne boka vil inneholde mange sanger. Sangenes tema er knyttet til læreplanen for grunnskolen. Denne boka er tilegnet alle lærerstudenter med håp om at den kan gi inspirasjon til å synge i alle fag, slik Mads Berg (Han med sangboken)  også sa i 1920.

De siste årene har jeg fulgt diskusjonen og utviklingen av både generell del av læreplanen og fagplanen med hensyn til sang og musikk. Med "sangbriller" på  har jeg skrevet i avisen, studert og gitt innspill til planarbeidet. Håper det hjalp litt.

Drømmen min er at alle pedagoger (lærere, barnehagelærere, lærerskolelærere, forskere, foreldre og besteforeldre) bruker sang som  aktivitetsramme i læringsarbeidet i alle fag og i alle aldersgrupper.

Aller mest  skulle jeg ønske at alle lærerstudenter fikk opplæring i å lede sang, og at de hadde med seg et stort reportoar med sanger, når de begynte lærergjerningen, som mange betegner som verdens viktigste yrke.

I tillegg til sanger med noter, vil jeg dele av min erfaring som pedagog og trekke frem andre læringsverktøy som også har fungert bra.

Illustratøren

Axel M Erichsen (morfaren min som vi kalte Bossa), skal være illustratøren. Akkurat nå er han en uoppdaget kunstner, og nå kommer det  en historie om han i Askerposten i maiutgaven. Mange av motivene i bildene hans er hentet fra Asker hvor han var sommergjest både på Brønnøya og Bjerkøya i perioden 1936-1960. I "bokserien " Å SYNGE FOR Å LÆRE- OG STANSE FOR Å VÆRE", vil jeg også komme med små glimt fra livet hans som skolelev, tenker og sjakkspiller.
Og hva slags klimaavtrykk satte han som var født i 1883?

Å skrive er å tenke

Er det ikke rart hvordan en tenker klarere når en skriver det ned. Hva kommer først, tankene eller ordene? Det er som med høna og egget.

Å skrive er å tenke
Tekst: Margaret Heldor /Melodi: Tom Næss

Å skrive er å tenke.
Å tenke er å skrive.
Hvor er jeg nå?
Hvor vil jeg gå?
Jeg skriver det jeg tenker.
Jeg tenker det jeg skriver.
Å skrive er å tenke.
Å tenke er å skrive.
Nå skriver jeg og tenker litt,
og blyanten den danser fritt.
Whao, whao, whao, whao, yeah,yeah, yeah!

Sangen er hentet fra SYNG OG LÆR NORSK.
Flere vers finner du i boka på s. 35 CD ll spor 13 og 14. Lytt på CDsporene og syng med!

Dette er store og små tanker, bilder og annet som jeg ønsker å dele med andre gjennom nettsiden.